Evolution is not a force but a process. Not a cause but a law.

- John Morley

Evolutionen gick/går ju ut på att utvecklas, och det gjorde vi genom att de svaga dog och de starka levde vidare. På så sätt blev djur, och även människan, starkare och bättre utvecklad både fysiskt och psykiskt. Idag sker väl det i stort sätt samma sak för djur, fast människan har en tendens att hjälpa djur som håller på att dö ut. Jag menar inte att det är fel eftersom dessa djur inte utvecklas till nåt bättre utan endast dör ut, mycket pga vad människan har gjort med naturen runt om på jorden.

Det jag vill komma till är att människan har stannat upp i sin utveckling. Varför? Jo för att vi ständigt kommer på sätt att rädda vissa typer av människor. Handikappade, folk med sjukdomar, siamesiska tvillingar osv. Vi botar, tar hand om, opererar osv osv. Ute i naturen hade dessa människor inte överlevt utan vi hade "gjort oss av med" människor som inte uppfyllde de krav en människa i dagsläget skulle ha uppnå. Ja, jag är en hemsk människa som tänker såhär, men lite sanning ligger det ju ändå bakom detta. Mina föräldrar är döva och jag vill ju inte att dom ska dö pga naturens gång eller whatever, så missförstå mig inte. Jag menar bara att människan idag har kommit på så många sätt att hålla kvar vid de som kanske inte hade överlevt utan gallrats bort om vi hade fortsatt utvecklats på samma sätt som förr, utan dagens teknologi osv.

Jag undrar hur smarta vi hade kunnat vara idag och hur vi hade varit som människor om vi fortsatt utvecklats på samma sätt, istället för att rädda i princip varenda individ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0