All makt åt Tengil - vår befriare!

Det är få saker jag gillar så mycket som julen. När första advent drar igång så är jag i himmelriket. Idag promenerade jag lite och i ett villaområde hade någon tänt en brasa som luktade gudomligt gott, det var kyligt och alldeles underbart.

Vintern är nog väldigt underskattad. Luften känns så ren och fräsch. Känslan av kittlande, åtdragande kyla på kinderna när det kommer en kall vindpust, snön som lägger sig alldeles perfekt på marken och täcker varenda liten väg, gata, äng, park, växt... Det finns få saker som går upp mot glögg med mandlar och russin, nybakta lussebullar, pepparkakor och julmust.

Efter en titt på the Nightmare Before Christmas så förstår jag mig på Jack precis. Julkänsla går inte att förklara, det går bara att uppleva. Jul hos min mormor och morfar är obeskrivbar. Jag längtar. Det blir en kort visit, men åh så underbar. Där har vi inte bara en utan två brasor. Det kommer lukta himmelrike och jag kommer, som ett barn, sitta framför brasan och bara njuta av lukten och värmen. Det kommer finnas mjuk pepparkaka som min mormor så snällt bakat, så mycket julmust att vi inte ens kommer kunna dricka upp allt när vi är där, sjukt mycket julgodis, förhoppningsvis snö, som kommer ligga alldeles perfekt där ute i skogen, stjärnklar himmel, underbar kyla, träskor, mjuka tofflor, tonvis med julfilmer på tv, min familj och sa jag att det kommer lukta gudomligt gott?

Julsånger är förresten stört fina och blir ännu bättre när dom sjungs i kör. När Lucia är igång kommer jag befinna mig på cloud nine. Join me.

Kommentarer
Postat av: Matthias

Do you know these winter mornings?

You step out of the house and it seems the world has changed between nightfall and daybreak. Everything is covered in snow or even more snow, everything looks slightly different, dreaming under a thick carpet of fresh snow. Trees, houses, fences, the pavement: - one may only guess their shapes. The world is calm and quiet, no sounds to hear, only one's own footsteps softly crunching in the fresh snow!



It is absolutely wonderful! These winters got rare here in Germany but I still have distant memories from days of childhood.

2009-11-04 @ 08:14:40
URL: http://www.semper-et-ubique.net63.net/
Postat av: Petter

Intressant kontrast...jag gillar jul ungefär två, max tre dagar. Sen får det fan räcka.



Kanske blir annorlunda när man får kids, vad vet jag. Eller när globala uppvärmningen stoppat golfströmmen så det blir deluxe-vinter här hela tiden. Då kanske det känns som jul på riktigt. Har lite svårt att komma in i jul-svängen när det är grönt gräs och allmänt jävla höstrusk ute varje jul.



Men jag är ju som jag är också.

2009-11-17 @ 22:49:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0