Maybe it's because I'm so versatile

Blir så irriterad på folk som inte är allmänbildade.

Igår så gick jag och min mamma till busshållplatsen, på väg dit så passerar vi min gamla skola. På vägen dit sitter det ca 6-7 tjejer, som jag antar gick i högstadiet i den skolan, och snackar med varandra. Jag håller på att berätta en historia för min mamma (vi tecknar alltså, om det inte är någon som vet att hon är döv som läser det här), så när vi närmar oss tystnar dom lite och börjar kolla. Fine tänker jag, för det är knappast första gången liksom. Sen när vi precis har gått förbi så hör jag en person viska till den andra 'säg något!' varpå "ledaren" ropar 'HEJ.' Jag vänder mig om och säger 'ja, hej' och fortsätter sen prata med min mamma. Hon, och hennes vänner, brister dock ut i skratt och jag blir irriterad på hur töntiga dom är.

Incident nummer två inträffar på bussen på väg in till stan, eller ja, precis när vi sätter oss på bussen typ. Vi går på bussen, sätter oss, fortsätter prata/teckna med varandra. Det sitter ett yngre par bredvid oss, dom är kanske 15 år, inte äldre. Killen sitter längst till fönstret, lutar sig "diskret" mot sin tjejs öra och viskar 'ser du dom bredvid oss, dom pratar teckenspråk.' Tjejen och killen vänder sig mot oss och jag möter deras idiotiska blickar och kollar lite irriterat på dom. Eftersom jag har väldigt bra hörsel så hörde jag hans lilla viskning. HELA resan till slussen kollar dom på oss. Till och med efter ca 3 stationer då Linn kommer på och jag börjar prata med henne istället. VA? Kunde jag prata? Paret blev chockade, småviskade hela tiden och kollade på oss mellan deras pussande på varandra.

Detta inom loppet av 10 min. Vad är det för fel på folk? Har ni aldrig sett en döv person med en dotter/son som kan höra OCH teckna? Vi bor för fan i en storstad, hur kan ni ha missat? Sitter ni och rå-glor när någon pratar spanska, grekiska, ryska eller något annat främmande språk bredvid er? Nej. Inte lyssnar ni särskilt noga eller eftersom det är oförståeligt. Gör detsamma nästa gång ni ser mig, orkar inte bli uttittad hela jävla tiden. 21 år räcker thank you very much..

Mycket trevligare när folk kommer fram och pratar/frågar om det istället för att konstant glo i tystnad.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag förstår dig helt och hållet men detta fenomen har inget med allmänbildning att göra, snarare respekt. Vet du vad allmänbildning betyder?

2009-08-21 @ 14:27:38
Postat av: Han med stort H

Menar du att jag inte får råstirra på dig för att jag tycker du är het?

2009-08-24 @ 02:17:02
Postat av: Prostastjärt

anonym - ja det vet jag, och jag erkänner att det var fel ordval. yes, visst handlar det om respekt.



han med stort h - tveksamt, kan känna mig väldigt obekväm när folk stirrar på mig av såna skäl =P stirra i såna fall utan att jag märker.

2009-08-30 @ 19:16:22
URL: http://prostastjart.blogg.se/
Postat av: Casbah

En sån klassiker! Den har man ju aldrig varit med om själv... Hemskt tärt ibland faktiskt. Men miner folk gör när man börjar prata med dem kan vara riktiga kodak moments ;P

2009-08-31 @ 00:12:06
Postat av: Han med ett litet h

Tips till nästa gång:

titta tillbaka med världens största leende på läpparna :D funkar jätte bra både för en själv och stackarna som inte kan låta bli att titta :)

2009-09-02 @ 11:00:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0